Jumaat, 21 September 2018

ISU PRESTASI AKADEMIK MENGIKUT GENDER



PRESTASI AKADEMIK MENGIKUT GENDER


BY : JULIE KRISTY A/P NG KEE CHOO




Isu prestasi akademik mengikut gender dalam aspek kehidupan telah banyak dikaji oleh pengkaji di serata dunia. Hal ini kerana isu perbezaan gender merupakan isu yang menarik untuk dikaji. Berdasarkan dapatan kajian yang telah dilakukan, keperluan dan gaya pembelajaran pelajar lelaki adalah berbeza dengan pelajar perempuan. Ini dapat dibuktikan dengan Keputusan  peperiksaan awam (UPSR, PMR, dan SPM)pada   tahun   1996-2000   menunjukan   pelajar   perempuan memperoleh prestasi yang lebih baik berbanding pelajar lelaki dalam hampir kesemua mata pelajaran. Dapatan kajian mendapati pelajar perempuan lebih baik dalam tugasan yang memerlukan penghafalan fakta dan peraturan yang jelas. Hal ini kerana pelajar lelaki lebih cenderung kepada tugasan yang terbuka yang berkaitan dengan situasi realistik dan praktikal. Kebiasaannya isu prestasi akademik mengikut gender ini dapat dilihat di universiti dan struktur kerajaan. Oleh itu, terdapat tiga faktor yang yang mempengaruhi pencapaian kecemerlangan pendidikan pelajar iaitu faktor pelajar, faktor persekitaran dan faktor guru.

Faktor pelajar yang mempengaruhi isu prestasi akademik ini adalah berkaitan dengan gaya pembelajaran, kemahiran dan strategi belajar serta aspirasi terhadap pendidikan dan kerjaya. Kajian telah membuktikan bahawa pelajar perempuan lebih cenderung mengamalkan gaya pembelajaran yang bersifat abstrak sequential dan concrete sequential. Penyataan ini membawa makna bahawa pelajar perempuan lebih mengambil berat tentang tugas, melakukan kerja dengan teratur dan mengikut jadual serta arahan dengan teliti berbanding pelajar lelaki. Oleh itu, kita dapat lihat bahawa pelajar perempuan adalah golongan yang memberi focus kepada teori , hipotesis, penganalisisan dan mementingkan ilmu pengetahuan berbanding lelaki.

Seterusnya, faktor persekitaran yang diambil dari aspek tahap kepuasan terhadap persekitaran sekolah dan persepsi terhadap kawalan keluarga. Kepuasan terhadap persekitaran sekolah ini dilihat daripada aspek pengajaran guru, pelaksanaan hukuman, penguatkuasaan peraturan, keceriaan iklim, keselamatan, hubungan guru dengan pelajar, hubungan pelajar dengan pelajar, sistem kaunseling, pelaksanaan kokurikulum dan kemudahan asas. Hal ini dapat dikatakan bahawa pelajar perempuan lebih cenderung untuk mengambil tindakan yang lebih bagi mendekatkan diri mereka dengan sekolah berbanding pelajar lelaki. Sebagai contoh, jika keadaan persekitaran sekolah tersebut tidak memuaskan hati pelajar, pelajar perempuan akan mengambil tindakan yang positif supaya terus belajar seperti biasa. Hal ini berasingan dengan pelajar lelaki kerana mereka akan mengambil tindakan yang agak negatif seperti ponteng kelas, ponteng sekolah dan tidak mahu memberi perhatian sepenuhnya kepada pelajaran.

Di samping itu, faktor guru juga turut diambil kira dalam kajian ini iaitu berkaitan persepsi pelajar terhadap pengajaran guru, persepsi guru terhadap pelajar perempuan dan lelaki, persepsi guru terhadap profesion perguruan dan intreprestasi serta pelaksanaan kurikulum. Antara aspek yang dititikberatkan adalah strategi pengajaran, penggunaan sumber, penerapan kemahiran berfikir, penerapan nilai penampilan, pengurusan bilik darjah, penggunaan ganjaran dan hukuman, keprihatinan dan cara penilaian. Keadaan ini dapat dibuktikan dengan pelajar perempuan lebih berpuas hati dengan aspek pembelajaran guru perempuan berbanding pelajar lelaki. Hal ini kerana pelajar perempuan dan lelaki tiada masalah dengan pelajar lelaki tetapi pelajar lelaki bermasalah bila dengan pelajar perempuan. Oleh itu, perkara ini berkemungkinan disebabkan ketidakserasian antara gaya pengajaran guru dengan gaya pembelajaran pelajar lelaki.

Kesimpulannya, semua pihak haruslah berganding bahu bagi mengelakkan adanya jurang prestasi akademik antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Pelbagai pelaksanaan yang boleh dilakukan bagi mengelakkan masalah ini daripada terus menular iaitu kurikulum dalam setiap sekolah haruslah diperluaskan melalui penempatan opsyen yang sesuai dengan minat mereka. Malahan, bidang-bidang teknikal dan kemahiran juga boleh diwujudkan dalam sesebuah sekolah supaya bidang yang diterokai lebih luas. Pada masa yang sama, warga pendidik iaitu guru, haruslah sedar bahawa kemahiran menyelesaikan masalah antara pelajar lelaki adalah berbeza dengan pelajar perempuan. Oleh itu, guru dan kaunselor sekolah haruslah memainkan peranan penting bagi membantu pelajar, khususnya pelajar lelaki menyelesaikan masalh supaya mereka tidak mengambil tindakan yang merugikan diri sendiri.











RUJUKAN  :

2. adilafadzlyn.blogspot.com/2016/09/bab-10-isu-isu-perkongsian-maklumat-isu.html

3. MUSTAPA, S. I. (2010). KEMAHIRAN BAHASA. In S. I. MUSTAPA, KEMAHIRAN BAHASA (p. 219). PENERBITAN MULTIMEDIA.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan